

- برنامه ریزی جامع به منظور دستیابی به ترکیب مناسب پرتفوی در بیمه های اشخاص، اموال و مسئولیت
- برقراری روش های مناسب به منظور تسریع در امر پرداخت خسارت و ترویج روش های پیشگیری از وقوع خسارت به بیمه گذاران
- گسترش بیمه های اتکایی (قبولی) و همچنین دریافت پوشش های بیمه اتکایی برای ریسک های بزرگ
- توسعه و ترویج خدمات بیمه ای در سطح جامعه به منظور دستیابی به سهم مطلوب از بازار بیمه کشور
- طراحی و عرضه محصولات بیمه ای جدید با توجه به نیازهای جامعه
- برقراری روش های مناسب ارزیابی ریسک در جهت انتخاب مطلوب پرتفوی
- سازماندهی و توسعه شبکه فروش به منظور ارائه خدمات مطلوب و گسترده در سراسر کشور
- بهره برداری مناسب از ذخایر و اندوخته های شرکت با حضور فعال در بازار پول و سرمایه کشور
بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران قانون تأسیس بیمه مرکزى ایران و بیمهگرى در ۳۰ خرداد ۱۳۵۰ در ۷۷ ماده به تصویب رسید و نحوه فعالیت و عملیات بیمه را در مورد شرکتهاى داخلى و خارجى ترسیم نمود . ماده (۱ ) این قانون اعلام کرده است که : بهمنظور تنظیم و تعمیم و هدایت امر بیمه در ایران و حمایت بیمهگذاران و بیمهشدگان و صاحبان حقوق آنها و همچنین بهمنظور اعمال نظارت بر این فعالیت، مؤسسهاى به نام بیمه مرکزى طبق مقررات این قانون با اهداف زیر تأسیس مىگردد.
- انجام امور اتکایی اجباری برای مؤسسات بیمه ای
- توسعه و تعمیم بیمه های بازرگانی
- تنظیم بازار بیمه کشور و هدایت آن از طریق تصویب آیین نامه ها و مقررات
- اعطای مجوز تأسیس شرکت ها و شبکه کارگزاری و نظارت بر فعالیت شرکت های بیمه ای به نمایندگی از دولت در بازار
- قبولی و واگذاری بیمه های اتکایی با مؤسسات داخلی و خارجی
بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در تلاش است تا با تکیه بر تجربه چندین ساله و دانش فنی کارشناسان و مدیران خود، رسالتی را که به موجب قانون برعهده این سازمان قرار گرفته است هرچه مطلوبتر به انجام رساند. اهم وظایف و اختیارات بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران طبق قانون مذکورعبارت است از: – تهیه آییننامهها و مقررات برای حسن اجرای امر بیمه – تهیه اطلاعات لازم از عملکردمؤسسات بیمه فعال در بازار بیمه ایران – انجام بیمههای اتکایی اجباری – قبول یا واگذاری بیمههای اتکایی به مؤسسات بیمه داخلی یا خارجی – اداره صندوق تأمین خسارتهای بدنی و تنظیم آییننامه آن – ارشاد، هدایت ونظارت برمؤسسات بیمه و حمایت از آن ها برایحفظ سلامت بازار بیمه – تنظیم امور نمایندگی و دلالی بیمه و نظارت بر امور بیمه اتکایی . ماده ۵- بیمه مرکزی ایران دارای وظایف و اختیارات زیر است: ۱- تهیه آیین نامه و مقرراتی که برای حسن اجرای امر بیمه درایران لازم باشد با توجه به مفاد این قانون ۲- تهیه اطلاعات لازم از فعالیتهای کلیه موسسات بیمه که در ایران کار می کنند ۳- انجام بیمه های اتکایی اجباری ۴- قبول بیمه های اتکایی اختیاری از موسسات داخلی یا خارجی ۵- واگذاری بیمه های اتکایی به موسسات داخلی یا خارجی در هر مورد که مقتضی باشد ۶- اداره صندوق تامین خسارتهای بدنی و تنظیم آیین نامه آن موضوع ماده ۱۰ قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسائل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث مصوب دی ماه ۱۳۴۷(۱) ۷- ارشاد و هدایت و نظارت بر موسسات بیمه و حمایت از آنها در جهت حفظ سلامت بازار بیمه و تنظیم بر امور بیمه اتکایی و جلوگیری از رقابت های مکارانه و ناسالم تبصره :بیمه مرکزی ایران ملزم به حفظ اسرار موسساتی است که به موجب این قانون حق نظارت بر آنها را دارا می باشد و به هیچ وجه نباید از اطلاعاتی که در جهت اجرای این قانون بدست می آورد جز در مواردی که قانون معین مینماید استفاده کند. ماده ۶- بیمه مرکزی ایران دارای ارکان زیر است: ۱- مجمع عمومی ۲- شورای عالی بیمه ۳- هیأت عامل ۴- بازرسان
چشم انداز، ماموریت و اهداف راهبردی شرکت بیمه پاسارگاد:
چشم انداز : کسب حداکثر سهم بازار بیمه کشور تا سال ۱۴۱۴ در بین شرکت های بیمه خصوصی |
مأموریت: ارایه خدمات متنوع و مطلوب بیمه ای مورد نظر بیمه گذاران در سراسر کشور |
راهبرد: گسترش شبکه خدمات رسانی به موقع و مناسب در اقصی نقاط ایران |